Få opskriften på en god tale
Her får du opskriften på, hvordan man laver en tale, der vækker publikums appetit – og hvordan du serverer den, så publikum spiser dit budskab.
Jeg hjælper tit mine klienter med indholdet af deres præsentationer og taler. Og der er tre klassiske fejl, som de fleste af dem laver.
Skriv din tale til tilhørernes ører
Jeg havde en klient, som var enormt dygtig til at skrive. Hun skulle til en konference og havde skrevet en tale, der var proppet med formfuldendte og elegante sætninger.
Men hun skrev til øjet ikke til øret!
Hun læste sin tale op for mig, og selvom hun som sagt havde ordet i sin magt, var hendes tale alt for skriftsproglig, og det fik hende til at lyde nervøs og robotagtig. Det er i virkeligheden meget enkelt: hvis tilhørerne har det, som om man læser en fristil højt for dem, så stopper de med at lytte.
Det er ikke til at vide, om det sprog, man bruger, klinger godt i andres ører, hvis man ikke har prøvet at høre det selv. Så lad være med at fokusere på specifikke formuleringer, de kommer let til at lyde indlærte. Og lad være med at fortabe dig i manuskripter, PowerPoint og noter, men væn dig til tale højt for dig selv allerede tidligt i processen. Så kan du pludselig høre, om dine ord ligger godt i munden.
Husk en tale skal tales – ikke læses. Derfor skriv til lytterens øre og ikke deres øjne.
Du må ikke diktere, hvad dine lyttere skal føle og mene
Mange af mine klienter har en tendens til at ville diktere deres tilhøreres følelser. De kan f.eks. finde på at sige ting som: ”Nu bliver det sjovt”, ”Det næste er nok lidt sørgeligt”,”I har det helt sikkert som mig”
Men mange reagerer med modvilje mod at få en følelse eller mening tvunget ned i halsen, og så har du pludselig en del af tilhørerne mod dig.
Så mit råd er er helt simpelt: fortæl din historie eller budskab og lad tilhørernes respons opstå helt naturligt.
Dit job som taler er at drage tilhørerne ind i din fortælling. Men lad dem drage deres egne konklusioner og føle deres egne følelser.
Lad din tale bygge op til et klimaks
Noget virkelig mange af mine klienter glemmer er, at deres præsentation gerne skal bevæge sig mod et klimaks. Det er gælder især, når deres præsentationer har en mere personlig karakter. Det typiske problem er, at de enten starter deres præsentation med et brag, og så dratter energien og dramaturgien ellers bare nedad. Eller også er præsentationen fra start til slut dramaturgisk flad som de jyske heder.
Et simpelt trick er at holde lidt tilbage på en overraskende nyhed, fact eller historie, som så bliver leveret i slutningen af præsentationen. Slå f.eks. en sjov eller interessant sløjfe på din indledende anekdote ved til sidst at vende tilbage til den og måske endda vende den lidt på hovedet.
Opskriften i stikord
Lad os lige opsummere:
- Skriv til tilhørernes ører – ikke deres øjne.
- Lad være med at fortælle folk, hvad de skal føle og mene.
- Byg talen op mod et klimaks.
Hvis du følger opskriften, og tilsætter dit helt eget personlige krydderi, så kan jeg godt garantere, at din næste præsentation blive meget bedre!
Bliver du nervøs?
Bokser du med nervøsitet? Hvis ja, kan jeg varmt anbefale, at du læser mit blogindlæg, der handler om frygten for fejl.
Hvem er Kristian Koch?
Kristian Koch er en af Danmarks mest benyttede foredragsholdere og coaches, som hjælper Danmarks største erhvervsfolk og musikere til at formidle troværdige og fængende budskaber.
Kristian Koch hjælper virksomheder med at komme igennem med deres budskaber, når det virkelig gælder. Kristian Kochs ekspertise bygger på over 15 års erfaring med rådgivning af musikere og erhvervsfolk.
Kristian Koch hjælper b.la. Novo Nordisk, LEGO, Boston Consulting Group, Kromann Reumert, Red Bull, The Minds of 99, Benal, DJ Martin Jensen, Phlake, Jada og Hanne Boel.
Ønsker du mere information?
Du er altid mere end velkommen til at ringe på tlf.: +45 61338833. Du kan også udfylde formularen.
Du hører fra mig inden 24 timer.