Fyld dine Powerpoint slides med indhold der fænger
Har du nogensinde overvejet, at PowerPoint primært er et visuelt stykke værktøj? Og alligevel fylder de fleste foredragsholdere deres slides udelukkende med verbalt indhold. Her er tre enkle men effektive teknikker, der vil hjælpe dig med ikke at ryge i den fælde.
1. Brug billeder og visuelle elementer i PowerPoint
De fleste ved det allerede, og de ved godt, det er forkert. Men de gør det alligevel. De fylder deres slides med bullets efter bullets. Sætning efter sætning. Og det forårsager kun én ting: Death By Powerpoint. Så lad mig sige det for allersidste gang(!):
Fyld dine slides med billeder, videoer og visuelle elementer!
Jeg ved godt, hvorfor de fleste fylder deres slides med bullets og sætninger: De føler sig simpelthen bedre tilpas med sprog end med visuelt design. Hvilket der ikke er noget at sige til.
Vi alle har brugt tusindvis af timer på at læse og skrive – og lidt eller ingen tid på grafisk arbejde.
Der er selvfølgelig også dem, som skriver alt ned på deres slides, fordi de er bange for at glemme, hvad de skal sige. Men det er en dårlig undskyldning! Man kan sagtens huske, hvad man skal sige ud fra et billede.
2. Brug titel slides til at formidle dit hovedbudskab
Men skal du bruge tekst, kommer her et par vigtige tips. Hvis du nogensinde har set en stumfilm, ved du hvor vigtig en titelslide er. De hjælper tilskuerne til at forstå, hvad der foregår i filmen. Det samme er selvfølgelig gældende for en præsentation.
Med blot få ord kan du gøre publikum opmærksom på, hvad det næste i din præsentation handler om, så de er klar til at placere oplysningerne i den rette sammenhæng. Men nu kommer det geniale:
Hvis du lader titelslidet blive stående i baggrunden, mens du taler, vil lytterne føle, at der er en rød tråd i det, du taler om, også selvom du bevæger dig væk fra emnet.
Her kommer en hård grundregel til titelslides: Max én linje med skriftstørrelse 142 font Helvetica Neue Condensed Bold.
3. En god slidetitel skal fænge – ikke kede
Hvis du bruger slides med overskrifter som “Dagsorden”, “Introduktion”, “Tak”, og “Spørgsmål?” spilder du en gylden chance for at fremme dit budskab.
Publikum har set dem tusind gange – og hvad gør de overhovedet godt for? Vi kan jo ofte tydeligt se på indholdet af et slide, at det eksempelvis er en dagsorden.
Start i stedet med at inspirere eller aktivere publikum ved at bruge selve overskriften på dit slide til at få dit budskab ud.
Så frem for et slide, hvor der står ”Dagsorden”, skal du spørge dig selv, hvad det egentlig er, du vil introducere, og hvordan du vil sætte tonen an. Jeg underviser, så mit “Dagsorden” slide kunne lyde noget ala: “Hvad lærer du i dag”, “Dagens guldkorn”, eller “Glæd dig til at blive god”. Det er fantasien, som sætter grænser.
Held og lykke med dine slides. Skal du have hjælp til dine slides, skal du være mere end velkommen til at hive fat i mig.
Hvem er Kristian Koch?
Kristian Koch er en af Danmarks mest benyttede foredragsholdere og coaches, som hjælper Danmarks største erhvervsfolk og musikere til at formidle troværdige og fængende budskaber.
Kristian Koch hjælper virksomheder med at komme igennem med deres budskaber, når det virkelig gælder. Kristian Kochs ekspertise bygger på over 15 års erfaring med rådgivning af musikere og erhvervsfolk.
Kristian Koch hjælper b.la. Novo Nordisk, LEGO, Boston Consulting Group, Kromann Reumert, Red Bull, The Minds of 99, Benal, DJ Martin Jensen, Phlake, Jada og Hanne Boel.
Ønsker du mere information?
Du er altid mere end velkommen til at ringe på tlf.: +45 61338833. Du kan også udfylde formularen.
Du hører fra mig inden 24 timer.