Sådan håndterer du spørgsmål fra publikum
Hvis der er én ting jeg hjælper mange med, når de skal lave præsentationer og foredrag, så er det, hvordan man håndtere spørgsmål.
Her kommer et par gode råd til, hvordan man håndterer spørgsmål fra publikum.
Hvis du hellere vil vide, hvad du IKKE skal gøre, kan du starte med at læse mit tidligere indlæg ‘7 ting man skal gøre, når folk stiller dumme spørgsmål’.
Pauser er din ven
Skulle jeg koge en god præsentation ned til ét element, ville det være troværdighed.
Mit mål er at hjælpe mennesker med at fremstå så troværdigt som overhovedet muligt. Man kan sagtens indtage rummet, være sjov, tale højt og sige noget fængende. Men hvis folk finder en utroværdig, er man lige vidt.
Er der én ting, som kan fjerne ens troværdighed, er det et for hurtigt og uigennemtænkt svar.
Typisk starter det med en “ææhhh”, “uummm”, “aarrgh” lyd kombineret med flakkende øjne. Derefter kommer der sætninger ud, der lyder som en billist, der ikke helt har styr på koblingspunktet.
Det bedste man kan gøre, også selvom man har svaret, er at tage et sekund eller to, hvor man lige tænker sig om. Tankepausen sender et signal til spørgeren om, at man tager spørgsmålet og personen seriøst.
Hvilket automatisk give én troværdigheds-point.
Lyv, lyv, lyv!
Ja undskyld – men overskriften her er udelukkende lavet som blikfang. For selvfølgelig skal man ikke lyve.
Man skal altid være ærlig!
Hvis man ikke har svaret, skal man stå ved, at man ikke har svaret på nuværende tidspunkt. Jeg ved ikke hvor ofte, jeg har set folk forsøge sig med et halvbagt svar, som alle i rummet vidste ikke var helt kosher.
Og nu kommer et retorisk spørgsmål: hvad gør det ved troværdigheden?
Hvis man ikke kan svare på et spørgsmål, anbefaler jeg altid, at man med positiv energi står ved, at man ikke har svaret, og at man selvfølgelig følger op på det og vender tilbage med et svar evt. på mail.
Gå væk fra spørgeren
Mit sidste råd handler om din placering i forhold til spørgeren.
Hvad gør de fleste forkert, når de modtager et spørgsmål fra publikum?
De går tættere på spørgeren.
Det er et kæmpe problem, for det medvirker, at begge parter ubevidst begynder at tale lavere og ofte opleves svaret “privat!
Løsningen er, at man går væk fra spørgeren (mens man ser på personen) og så giver man sit svar til alle i rummet med en volume alle kan høre.
Brug for hjælp?
Støder du tit ind i udfordrende spørgsmål til dine præsentationer eller oplæg, som du har svært ved at svare på?
Eller vil du forberedt bedst muligt til din næste præsentation? Hvis svaret er ja:
Hvem er Kristian Koch?
Kristian Koch er en af Danmarks mest benyttede foredragsholdere og coaches, som hjælper Danmarks største erhvervsfolk og musikere til at formidle troværdige og fængende budskaber.
Kristian Koch hjælper virksomheder med at komme igennem med deres budskaber, når det virkelig gælder. Kristian Kochs ekspertise bygger på over 15 års erfaring med rådgivning af musikere og erhvervsfolk.
Kristian Koch hjælper b.la. Novo Nordisk, LEGO, Boston Consulting Group, Kromann Reumert, Red Bull, The Minds of 99, Benal, DJ Martin Jensen, Phlake, Jada og Hanne Boel.
Ønsker du mere information?
Du er altid mere end velkommen til at ringe på tlf.: +45 61338833. Du kan også udfylde formularen.
Du hører fra mig inden 24 timer.