Er din virksomheds team præsentationer gode nok
Salgstaler, præsentationer, kundeopdateringer og foredrag er nødvendige komponenter i enhver vellykket virksomhed, stor som lille. Hvis I er som de fleste organisationer, kan jeg med et blink i øjet konkludere, at I hellere må se nærmere på jeres fælles præsentationsevner.
Jeg hjælper ofte mine klienter med indholdet og formidlingen af deres team præsentationer. Der er to klassiske fejl, de fleste laver:
- Talerne tænker mere på deres egen måde at fremlægge på, end hvordan kommunikationen er i teamet, når de præsenterer.
- Talerne tænker kun på indhold og glemmer at give kunderne en fornemmelsen af, at et samarbejde med dette team vil være en produktiv og behagelig oplevelse.
Her er 3 måder, hvorpå dit team kan holde oplæg, der eliminerer de to klassiske fejl.
1. Få hinanden til at se godt ud
Når jeg hjælper virksomheder med at blive bedre til at lave team præsentationer, er mit fokus ikke kun på indholdet. Mit primære fokus ligger faktisk på talernes evne til at få hinanden til at se godt ud.
Grunden er simpel. Vi mennesker er flokdyr, og når vi ser en enhed af mennesker have noget positivt sammen, bliver vi automatisk tiltrukket af det. Eller sagt på en anden måde:
Vi vil gerne være en del flokken. Så hvis man som team formår at skabe den rette fælles stemning, vil modtagerne være yderst positivt indstillet over for et samarbejde.
En ekstra positiv følgevirkning, der er meget tydelig, når mine klienter forstår mekanismen, er: Det bliver pludselig meget sjovere for alle deltagere at lave en fælles præsentation, når man har fokus på hinanden, frem for ens egen performance!
2. Fokuser på kropssprog og nonverbal kommunikation – ikke kun indholdet
Jeg vil aldrig fornægte vigtigheden af selve indholdet, men hvis det er det eneste, man fokuserer på, er der stor chance for, at man fejler. Derfor optag jeres team præsentation på video, når I øver. På den måde kan I tydeligt se, hvordan I fremstår?
Her kommer det vigtigste: Giv hinanden konstruktiv feedback på jeres kropssprog.
Det kan være en smule grænseoverskridende for de fleste, men disse inputs er vanvittigt vigtige. For hvis der ikke er sammenhæng mellem det, der kommer ud af vores mund i forhold til vores kropssprog, så kommer vi hurtigt til at fremstå utroværdige.
3. Snak om tøjet
De fleste ved, hvor vigtigt vores tøj er i forhold til, hvordan vi bliver opfattet af modtageren. Når man skal lave en fælles præsentation, er det vigtigt, at der er sammenhæng i tøjet. Jeg argumenterer nødvendigvis ikke for fælles farvesammensætning og ens skjorter.
Det man skal have for øje er, at én eller flere i gruppen ikke stritter ud i forhold til resten.
Sker det, fremstår man ikke som en gruppe, men som individer. Hvilket fjerner fællesskabet. Og så aktiverer vi ikke flokdyr fornemmelsen hos vores lyttere.
Analyse af billedet
Lad mig hurtigt gennemgå billedet ud fra mine tre råd. Fyren der peger på skærmen, har det primære fokus. Derfor er det de andres fornemmeste opgave, at bakke ham op. Fyren yderst til venstre, smiler og udtrykker samme stemning, som fyren der taler, hvilket er godt. Det kan man ikke sige om de to fyre til højre i billedet.
Fyren der taler har et godt aktivt kropssprog. Ham til venstre falder sammen i ryggen. Ham yderst til højre, ser fjern ud i blikket og har hænderne på ryggen. Hvilket ikke fungerer. Fyren til højre for skærmen falder sammen i øvre ryg og ser uimponeret ud.
De fire fyre er underdressed i forhold til modtagerne. Og fyren til venstre har et skrigende orange armbånd på, som stjæler fokus.
Til sidst – husk nu at del rådene med dine kollegaer, så du ikke er den eneste, der får de andre til at se godt ud😉
Hvem er Kristian Koch?
Kristian Koch er en af Danmarks mest benyttede foredragsholdere og coaches, som hjælper Danmarks største erhvervsfolk og musikere til at formidle troværdige og fængende budskaber.
Kristian Koch hjælper virksomheder med at komme igennem med deres budskaber, når det virkelig gælder. Kristian Kochs ekspertise bygger på over 15 års erfaring med rådgivning af musikere og erhvervsfolk.
Kristian Koch hjælper b.la. Novo Nordisk, LEGO, Boston Consulting Group, Kromann Reumert, Red Bull, The Minds of 99, Benal, DJ Martin Jensen, Phlake, Jada og Hanne Boel.
Ønsker du mere information?
Du er altid mere end velkommen til at ringe på tlf.: +45 61338833. Du kan også udfylde formularen.
Du hører fra mig inden 24 timer.